Botezul in apa ca porunca

Iubiti cititori a acestor mici indemnuri care au rolul, scopul de sfatuire, zidire, corectare a vietii noastre spirituale si trupesti, sa zicem dintr-o inima curata, un cuget bun, ca binecuvantat sa fie Acela care ne da viata si care ne promite viata eterna, fara sfarsit si care este Dumnezeul care a creat toate lucrurile si le tine in fiinta pe toate cu puterea lui nemarginit de mare.
Merita iubiti cititori sa fie glorificat Dumnezeu.Eu si toti acei care am beneficiat de harul Lui si cei care vor mai beneficia (caci Dumnezeu vrea ca toti oamenii sa fie salvati si rascumparati) in viitor de gratia Lui sa spunem prompt din inima slavit sa fie Domnul!
M-am hotarat de aceasta data, sa discutam din scripturi despre un subiect controversat in lumea crestina si anume despre botezul in apa.Desigur ca orice discutie pe tema aceasta si nu numai, starneste controverse uneori majore chiar in sanul crestinatatii.Oare de ce?

Un raspuns simplu ar fi acela de modul care se interpreteaza acest act al botezului chiar folosind aceeasi Biblie.Un alt raspuns ar fi ca unii pe langa Biblie mai au ca sursa de referinta alte scrieri pe care le considera chiar egale Bibliei.Si inca un raspuns tine de factorul uman, subiectivismul omului, in sensul ca lucrurile sprituale trebuiesc interpretate prin Duhul Sfant, respectiv de oameni calauziti de Duhul Sfant, oameni nascuti din nou, cu alte cuvinte oameni spirituali.Ascultati ce spune sfantul apostol Pavel in cartea Corintenilor capitolul 2 versetul 14, „Dar omul firesc nu primeste lucrurile Duhului caci, pentru el sunt o nebunie; si nici nu poate intelege, pentru ca trebuiesc judecate duhovniceste” versetul 15: „Omul duhovnicesc dimpotriva, poate sa judece totul, si el insusi nu poate fi judecat de nimeni” versetul 16: „Caci cine a cunoscut gandul Domnului ca sa-I poata da invatatura? Noi insa avem gandul lui Hristos”.Cu alte cuvinte cei care poseda ca calauza interioara pe Duhul Sfant, au gandirea, intelegerea, intelepciunea Domnului.Sa ne ajute Domnul sa fim oameni duhovnicesti ca sa-l putem pricepe, intelege pe El.

Acum sa abordam subiectul acesta al botezului in apa cu o prima intrebare: De ce trebuie efectuat acest botez?
Raspuns: In primul rand este o porunca a Domnului si lucru acesta este cel mai mare argument pentru botez.Ascultati porunca redata de evanghelistul Marcu in capitolul 16 versetul 15: „Apoi (Isus) le-a zis: Duceti-va in toata lumea si propovaduiti (vestiti) Evanghelia (vestea buna a salvarii) la orice faptura (desigur se refera la oameni)” versetul 16: „Cine va crede si se va boteza va fi mantuit;dar cine nu va crede va fi osandit (condamnat)”.Observati ca inima versetului este credinta care ia nastere in om in urma auzirii mesajului lui Dumnezeu de salvare a omenirii si apoi confirmarea exterioara a credintei din inima (care nu se vede) se face prin actul botezului in apa, vizibil de data aceasta.Exista o ordine in versetul acesta: auzire, primirea mesajului prin credinta si apoi cererea din partea celui ce crede a botezului in sine.Aceasta este doctrina simpla si clara a Domnului Isus despre botezul in apa.Nu putem inversa ordinea si anume botez si apoi credinta, ci ordinea este credinta si apoi botez.

De ce spun asta?
Pentru ca unii boteaza copiii mici care nu stiu sa vorbeasca si inca n-au capacitatea sa creada in jerta Domnului Isus.Eu nu gasesc in Scriptura mea ca altii pot crede in locul meu si eu sa fiu botezat (respectiv nanas si stiu eu mai cine).Eu trebuie sa cred si apoi chiar sa solicit botezul in apa.
Intentia mea nu este de a intra in polemici, insa suntem datori sa spunem oamenilor adevarul despre lucrurile si lucrarea lui Dumnezeu.Ascultati ce spune sfantul apostol Pavel in cartea Faptele Apostolilor capitolul 20 versetul 27: „Caci (eu Pavel) nu m-am ferit sa va vestesc tot planul (voia) lui Dumnezeu”.As vrea sa mai abordez inca o intrebare: are botezeul putere mantuitoare, salvatoare ?

Desigur ca actul in sine administrat cuiva la intamplare fara sa posede credinta in jerfta mantuitoare a Domnului Isus de la Golgota , si fara sa marturiseasca aceasta credinta cu gura lui sau cu alt mijloc,(daca este mut de exemplu) nu are nici o valoare in ochii lui Dumnezeu, dar impreuna cu credinta, in ordinea stabila de Dumnezeu insusi, ea (adica botezul in apa) confera salvare.In cartea Faptele Apostolilor avem cateva exemple graitoare a ordinii prestabilite de Dumnezeu pentru a fi salvati.

Sa luam cateva din ele.In capitolul 8 avem unul din cele mai clasice modele in acest sens si anume convertirea ministrului de finante a Etiopiei.Acesta se intorcea de la Ierusalim in urma unui pelerinaj in cetatea eterna.El luase de la templu unele carti profetice ale Vechiului Testament si le citea in carul lui, fara sa priceapa mare lucru din ele.Dar Dumnezeu care cunoaste inima sincera a oamenilor se lasa descoperit, si trimite pe un slujitor al lui pe nume Filip ca sa-i explice omului in incurcatura planul lui Dumnezeu cu privire la el.Famenul primeste cuvantul salvarii prin credinta si apoi el solicita botezul de la Filip.In timp ce ei discuta despre aceste lucruri sfinte trec pe langa o apa si ascultati cum reactioneaza famenul care vede apa, el efectiv cere botezul in apa.
Faptele Apostolilor capitolul 8 versetul 36: „Pe cand isi urmau ei drumul (Filip si famenul) au dat peste o apa.Si famenul a zis: Uite apa; ce ma impiedica sa fiu botezat?” versetul 37: „Filip a zis: Daca crezi din toata inima se poate.Famenul a raspuns: Cred ca Isus Hristos este fiul lui Dumnezeu” versetul 38: „A poruncit (famenul) sa stea carul, s-au pogorat amandoi in apa, si Filip a botezat pe famen”.
Orice om simplu si cu simtul curat observa ordinea pe care o relateaza pasajul acesta, si pe care am enumerat-o din scripturi si anume: auzirea mesajului, primirea mesajului prin credinta, cererea botezului si apoi botezul in sine care aduce mantuirea sufletelor noastre.Slavit sa fie Domnul!

Aproape aceeasi scena se repeta in capitolul 10 cu alt pagan si anume cu un sutas pe nume Corneliu, cu diferenta ca aici ni se relateaza ceva in plus si anume, ca el intai a primit darul Sfantului Duh si apoi botezul in apa.Ascultati cum reda Scriptura cuvintele lui Petru referitor la botezul acestui sutas si a casei lui in Capitolul 10 versetul 47: „Se poate opri apa (a botezului desigur) ca sa nu fie botezati acestia, care au primit Duhul Sfant ca si noi?”.Cu alte cuvinte Petru spune cam asa: daca Dumnezeu a marturisit pentru acesti oameni confirmand credinta lor prin atribuirea Duhului Sfant, atunci cu siguranta ei pot fi botezati si cu apa.In versetul 48 ni se spune: „Si a poruncit (Petru) sa fie botezati in numele Domnului Isus Hristos”.Versetul acesta ridica o intrebare.In numele cui se face, se oficeaza botezul in apa?
Sa vedem ce zice Domnul Isus in evanghelia dupa Matei capitolul 28 versetul 19: „Duceti-va (zicea Domnul Isus ucenicilor Lui si noua azi) si faceti ucenici din toate neamurile, botezandu-i in Numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh”.Deci botezul este in numele Dumnezeului triunic si nu s-ar fi putut altfel pentru ca mantuirea este opera acestui Dumnezeu si nu a uneia numai din persoanele Dumnezeirii.Astazi s-au ridicat unii care fac botezul in apa numai in numele Domnului Isus.Scriptura arata ca ceva fals si neadevarat lucrul acesta pentru ca, nu numai Domnul Isus a participat la actul mantuirii noastre.Planul a fost conceput de Tatal, executat prin Fiul, iar convertirea noastra a facut-o DuhulSfant.Slavit sa fie Domnul!

As vrea sa mai ridic o intrebare frecventa, la ce varsta trebuie administrat botezul ?
Raspunsul este simplu, la o varsta destul de matura ca sa poti primi, sa poti intelege si apoi a crede planul lui Dumnezeu pentru salvarea sufletului tau.Deci nu putem raspunde dand o varsta exacta, dar se intelege ca un copil de cateva luni nu poate face aceste lucruri.
Si inca o intrebare cu care voi incheia acest sir de intrebari cu privire la botezul in apa.
Cum trebuie administrat acest botez? (prin aceasta intelegand daca solicitantul botezului trebuie imersat(scufundat) in apa sau stropit cu apa)
Scriptura prezinta acest act prin scufundare si noi marturisim modalitatea aceasta biblica, insa mai important ca modul de administrare este cugetul curat pe care-l marturisim in momentul botezului (1Petru 3:21), legamantul pe care-l incheiem cu Dumnezeu ca ii vom sluji pana la moarte si in veci de veci.Amin!

Autor: Racz Ioan

Lasă un răspuns